Siden Radio Klassisk første gang gik i luften i 2011 har Bauer Media investeret et tocifret millionbeløb i at sende klassisk musik døgnet rundt til 60.000 ugentlige lyttere. Udover musik på DAB+ er det gennem det seneste år også blevet til nye weekendprogrammer som ”Ouverture” og ”Duet”, som lytterne har taget vel imod.
Efter regeringen har besluttet sig for at fjerne de 30 millioner kroner, som var afsat i medieforliget til en ny kanal for kultur og klassisk musik, overvejer Bauer Media nu at lukke Radio Klassisk ved årets udgang.
Jim Receveur, som er CEO for Bauer Media, er ærgerlig over, at man fra politisk side hellere vil støtte tre talekanaler med public service midler, end man vil give public service midler til en ny musikkanal. ”På Radiodays meddelte kulturministeren, at hun gerne vil finde midlerne til at P6 og P8 kan fortsætte. Hele dette forløb viser, at de, der råber højest, får de penge, som de har brug for. Det skal den klassiske musik så bøde for, hvilket jeg virkelig ikke kan forstå hvorfor.”
Det har hele tiden været Bauer Medias ønske at Radio Klassisk også redaktionelt skulle afspejle det mangfoldige klassiske musikmiljø rundt om i landet. Det var også derfor Jim Receveur i 2018 hyrede Katrine Nyland Sørensen fra Nyland Kommunikation som projektleder for Radio Klassisk for at skabe partnerskaber med det klassiske musikmiljø og udvikle en ny redaktionel profil.
Det bliver nu Katrine Nyland Sørensens opgave at undersøge mulighederne for finansieringen af fremtiden for Radio Klassisk i Danmark. Lytterne er der. Det klassiske musikmiljø rundt om i landet sprudler af initiativ og nye ideer. Desværre har den politiske interesse for at styrke den klassiske musik på radiofronten ikke været overvældende. Hvis ikke det lykkes, at finde en økonomisk model for Radio Klassisk, lukker Bauer Media kanalen.