Parterne bag den danske radiolyttermåling har forlænget aftalen med Kantar Gallup om at måle radiolyttertal. Som en konsekvens af aftalen fordobles antallet af deltagere i målingen. Det betyder, at radiomarkedet fremadrettet står med en endnu bedre måling.
Siden 2008 har den danske radiolytning været målt af PPM (Portable People Meter) målesystemet, hvor danskernes radiolytning blev målt på daglig basis. Hermed kunne radiostationer og annoncører følge løbende med i danskernes lyttermønstre. Med den nye aftale fordobles antallet af danskere, som deltager i undersøgelsen, fra de nuværende ca. 1.000 danskere til 2.000 danskere. Det betyder at den statistiske usikkerhed i målingen sænkes, og at endnu flere stationer kan nyde glæde af troværdige daglige lyttertal.
Selve metoden bag målingen er uændret: Radiostationerne har koder på deres signaler, som ikke kan høres af det menneskelige øre. Koderne bliver derimod registreret af nogle bærbare elektroniske målere – såkaldte PPM-enheder. Enhederne er i stand til at registrere de koder, som radiostationerne sætter i radiosignalet, og derved kan de registrere, hvilke radiostationer danskerne lytter til.
Samtidig fortsætter Gallups Lokalradio indeks med, gennem telefoninterviews, at indsamle lyttertal til de mindre lokale stationer på det danske radio-danmarkskort. Den nye aftale løber indtil 31. december 2023, og fordoblingen af paneldeltagerne begynder allerede i 2019.
Lederen af DR’s medieforskning og formand for lytterundersøgelsens styregruppe, Dennis Christensen, glæder sig over den nye aftale:
”Med det nye, større panel kan hele branchen nyde godt af en endnu mere detaljeret indsigt i danskernes radio-lyttevaner, og vi råder fortsat over en samlet brancheanerkendt måling af området. For DR betyder den nye måling, at DR nu også kan få indblik i danskernes lytning af P4-distrikterne målt på dagligt niveau sammen med de øvrige lyttertal. Det er en stor forbedring for os.”
Også Bauer Media er glade for den nye aftale:
”Vi glæder os over at panelet og målingen bliver styrket de kommende år. Dokumentation og effektmåling er en af årsagerne til at radio er vækstet som reklamemedie de sidste fem år. Vi forventer derfor at en endnu bedre måling vil sikre en fortsat vækst” siger Tobias Nielsen, COO hos Bauer Media.
Hos Radio 24syv er der også tilfredshed:
Det er et stort ønske for Radio24syv, vi nu får opfyldt. For os er det af stor betydning at kunne dokumentere at vi har mange lytterne og at danskere over hele landet bruger os. Den dokumentation får vi nu styrket, og det ser jeg frem til at kunne vise – uge efter uge. udtaler Jørgen Ramskov, Chefredaktør på Radio24syv.
I Danske Medier Research er der også glæde:
”Danske Mediers medlemmer er glade for paneludvidelsen, der giver mere robuste lyttertal og dermed danner et bedre fundament for at vækste det kommercielle radiomarked. Danske Medier Research er desuden meget tilfreds med, at den supplerende undersøgelse Gallup Lokal Indeks fortsat er en integreret del af målingen og der dermed kan skabes indsigt i radiolytningen på regionalt og lokalt niveau.
Hos Kantar Gallup er de også glade for aftalen:
”Hos Kantar Gallup er vi er utrolig glade og stolte over at gruppen bag radio-undersøgelsen har valgt at videreføre og udvide radiomålingen frem til 2023. Vi vil gøre vores ypperste for fortsat at levere til markedet i samarbejde med vores internationale netværk,” udtaler Frank Klausen, underdirektør hos Kantar Gallup og ansvarlig for målingen.
For yderligere information kan nedenstående kontaktes:
Dennis Christensen, Leder af DR Medieforskning
28545145; dech@dr.dk
Marianne Bugge Zederkof, Direktør i Danske Medier Research
20765099, mbz@danskemedier.dk