Lyden af dit brand
Det visuelle har de fleste brands styr på, men på audio halter det. Mildt sagt.
Det er ikke mit ærinde (lige nu) at fortælle dig at du skal bruge audio i din markedsføring. Med mindre du kun annoncerer med addwords eller i ugeavisen, så gør du det i forvejen – om ikke andet i din video. Mit ærinde er, at når du sætter lyd til din markedsføring skal dit brand have mest muligt ud af det.
Second screen situationen har skabt en lidt omvendt situation. Hvis du ser kommercielt TV, så er der en god chance for at du ”kun” lytter til en god portion af reklamerne. Dine øjne har travlt på en anden skærm.
Digitale assistenter, smarte højtalere, som Google Home og Amazons Alexa, er på vej til at booste digital audio på en måde som vi ikke har set siden ipodden ramte hylderne. De bliver billigere, nemmere at bruge og har et (endnu) større udbud af audio. Vi kommer ganske enkelt til lytte mere.
Derfor tror jeg på at det er et rigtig godt tidspunkt at overveje hvordan dit brand lyder.
Har det en melodi, en stemning, en stemme? Har dit brand noget jeg kan genkende klart og tydeligt – ud over ordene i dit payoff? En lyd der klart signalerer de værdier dit brand indeholder?
Jeg har lyttet professionelt til reklameblokkene på kommerciel radio siden 2011, og ja, der er nogle brands der skiller sig positivt ud. Ikke altid lige æstetisk appellerende, men i det mindste konsekvent, med brug af musik eller stemmer, og for enkeltes vedkommende audio-logoer der markerer identiteten. Men virkeligheden er, at rigtig mange er nødt til at bruge budgettet på taktiske bursts, og indsatser bestemt af sæson, produktlanceringer eller bare ren og skær skarp konkurrence på pris, pris og atter pris. Og i den virkelighed er sjældent overskud – hverken i tid eller penge – til at tænke over, at også disse annonceringer, hvad enten det er på TV, digital eller radio også bliver en del af brugernes opfattelse af brandet.
Her er min appel: Næsten uanset dit marketingbudget, så har du råd til mindst én gang hvert andet eller tredje år, at overveje hvordan du lyder – på tværs af platforme.
Her er nogle af de overvejelser jeg synes du skal gøre:
- Audio vækker følelser. Hvad vækker dit spot i dig, når du hører det med lukkede øjne?
- Det er bedre at eje end at leje. En lækker popsang kan give din markedsføring energi, men husker brugerne bandet eller brandet?
- Rammer din lyd dine kerneværdier præcist?
- Er du konsekvent i din brug af audio på tværs af platforme?
En god audio-identitet kan implementeres på et væld af platforme og i utroligt mange situationer (TV, Radio, web, B2B sociale medier, telefonsystemer, events, intern kommunikation osv.)
En god audio identitet skaber en ramme om de hurtigt eksekverede taktiske indsatser og sætter dem i en sammenhæng, så også de bidrager positivt til brandopfattelsen.
I Bauer Media vil vi selvfølgelig gerne hjælpe med at producere løsninger, komponere musikalsk stemning og audioidentitet. Det er der også mange andre der både kan og vil. Min appel er blot at du tager stilling til om dit brand lyder som du synes det skal, så dit brand også står skarpt i ørene på forbrugerne.
Ønsker du mere information, så kontakt Innovationschef Rune Born Schwartz på +4526242100.
Af Rune Born Schwartz, Innovationschef Bauer Media Danmark.