Kære annoncører og mediebureauer,
En af lovændringerne er en ny bestemmelse i markedsføringsloven, som betyder, at det som udgangspunkt fremover ikke længere vil være tilladt at markedsføre forbrugslånsvirksomheder og forbrugerkreditaftaler med kontant udbetaling i forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere. Det er den enkelte forbrugslånsvirksomhed, der er ansvarlig for, at ovennævnte forbud efterleves. Dvs Bauer Media er ikke juridisk bunden ved evt. fejl.
For at imødekomme de annoncører som er omfattet af det nye forbud, har Bauer Media imidlertid besluttet at indføre nye retningsliner ved bestilling af reklamekampagner på Bauer Media’s stationer/netværk:
Radiokampagner:
Ved kampagnebestilling og ordregodkendelse er det ordregivers fulde ansvar, at oplyse og sikre at der sker en korrekt identifikation af den enkelte reklamekampagne, samt at indholdet af radiospottet stemmer overens med gældende lovning. På hver ordrer skal der angives om den konkrete kampagne omfatter:
1) Forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler med kontant udbetaling
2) Spil eller spiludbydere
3) Virksomheder eller ydelser, der ikke falder ind under de to førnævnte kategorier
Bauer Media har øremærket blokke på tværs af stationer, som udelukkende vil indeholde hhv. forbrugslånsvirksomheder (kategori 1) og spil/spiludbydere (kategori 2).
De nye retningslinjer vil ikke få indvirkning på de øvrige reklamespots i blokken (kategori 3).
Kontakt: Jura@bauermedia.dk ved spørgsmål
Sponsorater og promotions:
Fremover (ind til andet meldes ud) udbyder Bauer Media ikke promotions, programsponsorater og RBS sponsorater til forbrugslånsvirksomheder, spil og spiludbydere.
Digitale audiokampagner:
Ved IO kampagnebestilling og ordregodkendelse er det ordregivers fulde ansvar, at oplyse og sikre at der sker en korrekt identifikation af den enkelte reklamekampagne, samt at indholdet af radiospotter stemmer overens med gældende lovning. På hver ordrer skal der angives om den konkrete kampagne omfatter:
1) Forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler med kontant udbetaling
2) Spil eller spiludbydere
3) Virksomheder eller ydelser, der ikke falder ind under de to førnævnte kategorier
Ved et programmatic indkøb skal forbrugslån- og spil/spiludbydere altid sikre at IAB kategorien bliver afsendt fra den benyttede DSP. Der skal på disse kunder vælges både spil og finans, som IAB kategori – se nedenfor:
- Spil eller spiludbydere 2247 – IAB1-8 – gambling/casino
- Forbrugslånsvirksomheder & kreditaftaler med kontant udbetaling 2493 – IAB13 – Personal Finance
Ingen annoncører fra de to kategorier må indkøbe gennem PMP uden godkendelse fra Bauer Media, der vil sikre at overstående kan opsamles af den Bauer Media benyttede SSP.
Kontakt Head of Digital: AnnaLouise.kure@bauermedia.dk ved spørgsmål
Med venlig hilsen,
Bauer Media
Hent den nye procesbeskrivelse som PDF her: Bauer Media Lovændring kviklån 0107-2020