”Radiomediet er et anerkendt call-to-action medie, men analyse fra Data Intelligence dokumenterer, at radio også kan bygge brand KPI’er – effektivt”.
Vi ved, at reklamer og medietryk virker på flere niveauer. Noget virker godt til at skabe salg her og nu, mens andet fungerer bedre til at påvirke på lang sigt og bidrage til fx at opbygge og forstærke mærkepositionen – og dermed en fremtidig pipeline af kunder
I vores dialog med annoncører og professionelle medieindkøbere anerkendes radiomediet generelt for sin effektivitet til at drive salg. Derfor hører vi mange detail-kampagner i vores reklameblokke.
Radiomediets ROI (Return On Investment) dokumenteres i Data Intelligences* Meta-studie baseret på over 1000 salgsmodelleringer. Se figur nedenfor.
Men når det gælder mere langsigtede effekter – dvs. opbygning af mærke-KPI’er, så er mange annoncører og bureauer langt mere skeptiske. Mange mener, at der skal billeder på hvis man skal bygge brands, og at lyd ikke kan stå alene.
I samarbejde med Data Intelligence har vi derfor sat fokus på at dokumentere de forskellige mediekanalers evne til at drive en række brand KPI’er og resultaterne vil nok være overraskende for mange.
Analysen viser, at der generelt er stor variation mellem mediekanalernes evne til at påvirke reklameerindring og mærkekendskab. Det interessante er, at radio er at finde i top 3 – både når vi taler effektivitet i forhold til reklameerindring – og mærkekendskab. Radiomediet er altså mere effektivt end OOH, hvor billedet står alene. Specielt, når vi taler mærkekendskab.
For os audio-folk er resultaterne ikke helt så overraskende, da lyd er et stærkt virkemiddel, som taler til følelserne, og derfor kan skabe meget stærke forbindelser til modtagerne. Tænk blot på, hvordan minder kan vækkes til live, når man hører et særligt musiknummer eller effekten når man skruer ned for underlægningsmusikken på fx en gyserfilm. Hør to udgaver af det samme spot og bedøm selv:
SPOT UDEN UNDERLÆGNINGSMUSIK
SPOT MED UNDERLÆGNINGSMUSIK
Vil du høre mere om audiomediets kvaliteter, så kontakt Sales Director, Anders Morsing på 61 69 69 88
Vil du høre mere om analysen fra Data Intelligence, så kontakt Research & Development Director Birgitte Bjerg Lorenzen på 20 40 23 13
Se også artikel om den generelle dokumentation af radio her.
*Data Intelligence: Dansk Forretnings- og marketing konsulentfirma under GroupM Danmark A/S