”Radiomediet kan levere markant merdækning på toppen af en TV-kampagne” udtaler Birgitte Bjerg Lorenzen, Research & Development Director hos Bauer Media.
Vi møder oftere og oftere annoncører som søger medier der kan levere bred dækning på deres kampagner, da international research (bl.a. Byron Sharp) viser at det er afgørende for brands, at nå så stor en del af brugerne i en given produktkategori for at sikre de mest optimale betingelser for vækst. Udfordringen er bare, at mange mediagrupper oplever faldende dækning.
Traditionelt TV er et velkendt massemedie, som også har oplevet faldende dækning pga. konkurrencen fra streaming-tjenesterne, samtidig med at seerprofilen er blevet ældre. Radio er også et massemedie, men er ikke ramt på samme måde af musik-streaming – og har en yngre aldersprofil. I kombination kan de to medier sikre at dit budskab kommer massivt ud.
For at dokumentere dette har vi i samarbejde med Annalect, som er dataspecialistenheden under Omnicom Media Group, udviklet et analyseværktøj – Cross Channel Planning Tool, der kan dokumentere radios merdækning på toppen af en TV-kampagne, og resultaterne er markante.
”Modellerne bag værktøjet viser tydeligt at kommerciel radio skaber en betydelig merdækning på toppen af selv bredt dækkende TV-kampagner. Det er egentlig helt logisk fordi radio i sig selv skaber meget bred dækning, og denne bør tænkes ind i den samlede kampagneplan” fortæller Niels Egerup, Annalect Group Director, R&D
Vi fik implementeret værktøjet første gang i 2018 og har siden da fået det opdateret årligt, og resultaterne dokumenterer – på trods af den digitale udvikling og ændringer i medieforbruget, at de to traditionelle medier i kombination kan levere massiv dækning, da kommerciel radio når ud til en stor del af danskerne som TV ikke gør.
Den nyeste opdatering af værktøjet viser, at på tværs af 147 kampagner, hvor der både har været afviklet TV- og radiokampagner sideløbende, kan radio i gennemsnit supplere med mere end 20%-point (læs 20%-point og ikke 20%) på toppen af en TV-kampagne, og jo yngre målgruppe jo højere er merdækningen ved at kombinere TV med radio. Efter den danske succes blev Cross Channel Planning Tool blev også introduceret i Sverige og lanceres lige nu i Norge.
Måske tænker du, at de to medier er meget forskellige og hvordan man kan afvikle én kampagne på tværs af to medier. Det kan man sagtens, hvis man har tænkt begge mediegrupper ind fra start og har gjort sig umage med lydsiden på sin TV-reklame – så kan lydsiden blot bruges på radio. Hvis man derimod ikke har tænkt radio ind fra start, så kan vores dygtige komponist og producer, Rasmus Schwenger, hjælpe med udvikling af et radiospot, som læner sig op af TV-universet, så genkendeligheden bliver høj.
Vil du høre mere om vores Cross Channel Planning Tool, så kontakt Research & Development Director Birgitte Bjerg Lorenzen på 20 40 23 13
Vil du høre mere om de kommercielle muligheder på radio, så kontakt Sales Director Anders Morsing på 61 69 69 88
Se også artikel om den generelle dokumentation af radio her.