Radiomediet er et traditionelt massekommunikationsmedie, som kan levere en rigtig god dækning på uge- og kampagneniveau. På trods af dette oplever vi, at der spørges ind til, hvad radio kan bidrage med.
Vi har derfor i samarbejde med annalect (leverandør af databaseret beslutnings-støttesystemer) udviklet et Cross Channel Optimizer Tool, som giver mulighed for at identificere radio’s reelle merdækning på toppen af en TV-kampagne, da TV er – og traditionelt set har været en stor mediegruppe indenfor massekommunikation.
Morten Ib Nielsen, Managing Director, annalect Nordics fortæller:
“I Danmark findes der pt. ikke et single-source panel, som dækker TV og Radio. Under antagelse af, at sandsynlighederne for, at et individ har været eksponeret på TV hhv. Radio, er uafhængige, er det muligt at flette data fra de eksisterende TV- og Radio-meter paneler, og på den baggrund beregne den sandsynlige merdækning fra Radio, når der annonceres på TV. Den underliggende statistiske model er baseret på data fra 87 kampagner, der har kørt på både TV og Radio i perioden 2014-16. Den anvendte metode giver de mest valide resultater, givet de data, som er til rådighed, og denne fremgangsmåde er i overensstemmelse med den praksis, der anvendes i andre mediarelaterede målesystemer.”
Blandt de testede kampagner, hvor både TV og radio har været på planen, bidrager radio i gennemsnit med 18%-point i merdækning på en TV-kampagne – det er markant.
Vil du vide mere om vores Cross Channel Optimizer så kontakt Research & Development Director Birgitte Bjerg Lorenzen på 20 40 23 13.